روکش دندان

اگر می‌خواهید وقتی لبخند می‌زنید، با شکوه به نظر برید، باید بر روی دندانی که قسمتی ازآن در اثر پوسیدگی یا هر دلیل دیگری از بین رفته است روکش دندان قرار دهید تا شکل و اندازه نرمال دندان را حفظ کنید. استفاده از روکش دندان سبب می‌شود که دندان شما استحکام بیشتری پیدا کند و طرح لبخند بهتری داشته باشد.

پروتز دندان به دو دسته پروتز ثابت و پروتز متحرک تقسیم می شوند که روکش دندان در بین اغلب افراد جامعه با عنوان پروتز ثابت نامیده می شود.

یک روکش دندان به استحکام دندانی که قسمت زیادی از آن پر شده است و دندان کافی برای نگه داشتن مواد پر کردگی ندارد، کمک می‌کند. روکش‌ها همچنین به اتصال بریج دندان، ترمیم دندانی که پیش از این شکسته است و محافظت از دندان های عصب کشی شده کمک می‌کنند. قرار دادن روکش روشی خوب برای پوشش دندان هایی که شکل نامناسبی دارند، می باشد. روکش همچنین برای پوشاندن ایمپلنت دندان نیز استفاده می‌شود.

در کلینیک دندانپزشکی رویال وان انواع روکش‌ های دندان شامل لومینیرز،لمینیت،لیتیوم و زیرکونیوم با ظاهری کاملا طبیعی و دوام و ماندگاری بالا ساخته می شود. بیماران هنگام استفاده از این روکش ها هیچگونه درد و ناراحتی را حس نخواهند کرد.

بریج و روکش دندان چیست؟

روکش دندان یک سرپوش به شکل دندان است که روی دندان قرار می‌گیرد و روی آن را می‌پوشاند تا دندانپزشک شکل، اندازه، استحکام و ظاهر آن را بهبود بخشد. روکش ها و اکثر بریج های دندان، پروتزهای ثابتی هستند که، برخلاف پروتزهای متحرک مثل دندان مصنوعی (که می‌توانید آن‌ها را جدا کرده و هر روز تمیز کنید)، روی سطح ایمپلنت دندان یا دندان چسبانده می شود و تنها دندان پزشک می‌تواند آن‌ها را جدا کند.

انواع روکش ها

بیماران دارای مشکل دندان در هنگام استفاده از روکش دندان انتخاب‌های زیادی دارند. در این حالت روکش مناسب بستگی به هزینه و قیمت، نیازهای درمانی، و تمایلات شما برای زیبایی دندان و اصلاح طرح لبخند دارد. بعضی از انواع روکش های دندان شامل موارد زیر می شوند:

لومینیرز

جدیدترین روکش دندان پزشکی زیبایی مربوط به روکش های ونیر پرسلاین که بسیار نازک می باشد و معمولاً بدون استفاده از مواد بی حسی بکار می رود لومینیرز نام دارد . این روش درمانی به واسطه نوآوری های جدید ایجاد شده در مواد ساخت دندان، امکان پذیر شده است. لومینیرز یک روش زیبایی برای دندان هایی است که دارای لک هستند و خراشیده شده، تغییر رنگ داده یا به نحو نامناسب در دهان قرار گرفته اند. از این روش درمانی همچنین می توان برای ترمیم روکش ها و پل های قدیمی دندان استفاده کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد  لومینیرز دندان بر روی کلیک کنید

لامینت

لمینیت دندان یک لایه نازک از پرسلاین است که برای روکش کردن دندان های جلوی دهان به منظور بهبود رنگ یا ظاهر دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت آشنایی بیشتر با لامینت (ونیر) دندان بر روی لینک کلیک کنید

لیتیوم

سرامیک های شیشه ای در گروه ساختارهای کریستالی و یا لیتیوم دی سیلیکات طبقه بندی می گردند که برای مثال از مواد کوارتز، لیتیوم دی اکسید، اکسید فسفر، آلومینا، اکسید پتاسیم، و سایر اجزای مانند آن ساخته می شوند. بطور کلی، این ترکیب می تواند مقاومت زیادی در بین سرامیک های شیشه ای به خاطر انبساط گرمایی کم آن در زمان ساخت داشته باشد. این نوع از سرامیک های شیشه ای مقاوم را می توان با استفاده از تکنیک های جدید شناخته شده یا روش های جدید پردازش CAD/CAM تولید کرد.

از نظر متخصصین کلینیک دکتر بزرگ و دکتر محمدی نژاد ، لیتیوم دی سیلیکات، زیبایی زیادی دارد و با استفاده از مواد دارای مقاومت بالا ساخته می شود که امکان چسباندن یا اتصال آن به ساختار هدف به سادگی وجود دارد. هنگامی که با ترکیب مواد متفاوت برخورد می کنیم، لیتیوم دی سیلیکات می تواند یک راهکار منحصر به فرد باشد که توانایی ارائه ترمیم های کاملاً زیبا با مواد سرامیکی قوی به افراد را دارد و می تواند مشکلات مربوط به استفاده از دو ماده متفاوت در ترمیم های دندان پزشکی را بر طرف کند.

روکش زیرکونیوم

روکش دندان ساخته شده از زیرکونیوم ظاهر و ساختار یک دندان طبیعی را شبیه سازی می‌کند، اما به سادگی روکش‌های ساخته شده از پرسلاین یا سرامیک شکسته نمی‌شوند. بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال می‌توانند این روکش را در طول یک روز بسازند.

امروزه پیشرفته‌ترین روکش‌های دندانی در دنیا روکش‌های نشکن و مقاوم زیر کونیوم بوده که یک لایه سفید رنگ از عنصر زیرکونیوم اکسید (Zirconium Oxide) میزان استحکام دندان هنگام جویدن را تا ۱۲۰۰ مگا پاسکال بالا می‌برد. سازگاری بسیار بالای روکش‌های زیرکونیا با بافت زنده و سازگاری بیولوژیکی آن با مخاط دهان و نمای منحصر به فرد و کاملا طبیعی این روکش ها باعث شده که به عنوان بهترین روکش دندان شناخته شوند.

در کلینیک دندانپزشکی رویال وان روکش‌های زیرکونیا به وسیله دستگاه تمام کامپیوتری Cad/Cam ساخته می شود، این روکش ها ظاهر کاملا طبیعی داشته و دوام و ماندگاری بالایی دارند، از این رو علاوه بر ظاهر زیبا و کاملا طبیعی، اختلالی در جویدن غذا به وجود نمی آورند.

سایر روکش

دو نوع روکش وجود دارد که شامل روکش با ترکیب پرسلاین و فلز یا روکش طلا می باشد. پرسلاین ترکیب شده با روکش فلزی یا PFM بطور مختصر از یک مجموعه روکش های تثبیت شده با یک پایه فلزی تشکیل شده است. مشکل این نوع روکش در امکان دیده شدن پایه فلزی اطراف لثه ها است که به همین خاطر بعضی افراد ترجیح می دهند از این نوع روکش استفاده نکنند. این شرایط هنگامی که لثه ها دچار عقب رفتگی باشد بیشتر به چشم می خورد. انتخاب جایگزین برای حل این مشکل استفاده از روکش های تمام سرامیکی است.

پرسلاین ترکیب شده با روکش فلزی با جزئیات بیشتر در بخش روکش های سرامیکی فلزی بررسی می شوند. روکش های از جنس طلا به میزان روکش های تمام سرامیکی برای اهداف زیبایی استفاده نمی شوند. اما استفاده از این روکش ها در شرایط خاص همچون برای افرادی که فشار جویدن آنها قوی است یا گرایش به سایش دندان ها به یکدیگر (دندان قروچه) دارند، مفید است.

این نوع روکش ها قوی و ماندگار هستند و طول عمر آنها طولانی تر از روکش های تمام سرامیکی یا روکش های پرسلاین ترکیب شده با فلز است. بنابراین هنگام انتخاب روکش باید به این نوع خاص از روکش ها توجه خاص شود.

روش و مراحل

چگونه یک روکش زیبایی بر روی دندان قرار می گیرد؟

این روش درمانی تحت بی حسی موضعی انجام می شود. این درمان شامل دو مرحله است که بسیار مشابه روش درمانی روکش ونیر است. مراحل این روش درمانی به شرح زیر است:

  • مرحله اول: در این مرحله دندان پزشک، دندان شما را برای روکش کردن آماده می کند. برای این کار دندان را قبل از تغییر شکل آن با استفاده از یک دریل کوچک تمیز می کند. ایده اصلی انجام این کار اطمینان از این موضوع است که دندان شما در شرایط مناسب برای درمان قرار دارد و امکان قرار دادن روکش بر روی آن وجود دارد. علاوه بر این لازم است اندازه و ظاهر دندان با روکش آن در این مرحله هماهنگی داشته باشد.

در ادامه دندان پزشک یک الگو از دندان های شما تهیه کرده و برای آزمایشگاه جهت ساخت قالب ارسال می کند. از این قالب برای ساخت روکش دندان استفاده می شود. در این زمان ممکن است از شما خواسته شود از یک روکش موقت تا زمان آماده شدن روکش نهایی استفاده کنید.

  • مرحله دو: در این مرحله روکش جدید ساخته شده بر روی دندان شما قرار داده می شود. دندان پزشک در این مرحله سطح دندان را با اسید خراش می دهد تا بتواند یک سطح زبر بر روی آن ایجاد کند. انجام این کار باعث می شود روکش دندان بطور محکم به دندان بچسبد. دندان پزشک در ادامه روکش را بر روی دندان شما قرار می دهد و از شما می خواهد مناسب بودن آن را قبل از چسباندن روکش به دندان بررسی کنید.

به هر حال مراحل فوق فقط برای روکش کردن یک دندان استفاده می شود. به این ترتیب اگر شما به دنبال روکش کردن چند دندان خود هستید، لازم است این روش درمانی بر روی هر یک از دندان ها مطابق مراحل فوق در چند جلسه درمانی انجام شود.

مراقبت و نگهداری

پس از این که روکش دائمی قرار داده شد، دندان پزشک اطلاعاتی در مورد مراقبت و نگهداری از روکش دندان به شما می دهد. به طور کلی، حفظ بهداشت دهان و دندان با روزی دو مرتبه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن یا استفاده روزانه از تمیز کننده‌های بین دندانی (مسواک‌ها مخصوص و خلال دندان) توصیه می‌شود. این کارها باعث جدا شدن پلاک از جایی می‌شود که روکش به لثه می‌رسد و به جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک می‌کند.

از جویدن غذاهای سفت، یخ یا دیگر مواد خوردنی سفت خودداری کنید، زیرا این کار به روکش دندان شما آسیب وارد می‌کند. همچنین باید از جویدن ناخن‌های دست و دندان قروچه رفتن خودداری کنید، زیرا انجام این کارها باعث می‌شود که طول عمر و دوام روکش دندان شما کاهش پیدا کند. در صورتی که بر حسب عادت دندان قروچه بروید، دندان پزشک محافظ دندان شبانه را برای محافظت از روکش‌ها در هنگام خواب توصیه می‌کند. عمر متوسط روکش‌های معمولی بین هشت تا ده سال است، پس از آن می توان اقدام به تعویض روکش دندان نمود.

فواید و عوارض

مهم‌ترین مزیت روکش دندان حفظ ساختار دندان در برابر شکستگی و نیز حفظ سلامت بافت‌های اطراف دندان و زیبایی آن شده است. روکش کردن دندان معمولا بدون عوارض است، اما گاهی ممکن چسب روکش در بیاید که شما در این حالت باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن را دوباره در جای خود قرار دهد. روکش کردن دندان معمولا بدون درد است.

قیمت و هزینه

هزینه و قیمت روکش دندان به نوع روکش و مواد مورد استفاده بستگی دارد. بهتر است قبل از هر روش درمانی مرتبط با دندان، نرخ و هزینه های احتمالی آن را از کلینیک مورد نظرتان جویا شوید. انتخاب نوع روکش دندان لیتیوم، لومینیرز، زیرکونیوم و… همچنین مسائل مربوط به زیبایی دندان بر روی هزینه و قیمت روکش دندان تاثیر گذار است. همچنین مسائل مربوط به زیبایی دندان بر روی هزینه و قیمت روکش دندان تاثیر گذار است. هزینه روکش دندان پس از معاینه اولیه در کلینیک ما به اطلاع شما خواهد رسید.

روکش دندان علاوه بر جنبه های زیبایی، جنبه های درمانی مانند استحکام، جایگزینی و جلوگیری از شکستگی دندان را نیز شامل می شوند. انواع مختلفی از روکش های دندان وجود دارد که دندانپزشک با توجه به تمایل بیمار در مورد زیبایی دندان، محل قرارگیری دندان و نیاز درمانی بیمار بهترین روکش دندان را برای وی توصیه خواهد کرد. طریقه و چگونگی روکش کردن دندان همانطور که در مقاله شرح داده شد، راحت و بدون درد است. به علاوه بیمار می تواند با استفاده از روش های جدید روکش کردن دندان می تواند تا حد زیادی ضخامت دندان شکسته یا ترمیم شده خود را حفظ کند. تا کنون هیچگونه عوارض و ضرری برای روکش کردن دندان گزارش نشده است.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(http://www.royalone1.com/wp-content/uploads/2018/06/bg-1.jpg);background-size: cover;background-position: center center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 400px;}