عصب کشی دندان

عصب کشی دندان یک روش درمانی است که برای ترمیم و حفظ دندان‌هایی استفاده می‌شود که به شدت دچار پوسیدگی شده یا عفونت شده‌اند. فرآیند عصب کشی دندان به این صورت است که، عصب و ناحیه پالپ دندان برداشته شده و داخل دندان تمیز و با مواد مخصوص روکش می‌شود. بدون انجام این روش درمانی، بافت اطراف دندان عفونت کرده و ممکن است این شرایط باعث تشکیل آبسه دندان شود.

عصب دندان اهمیت اساسی برای سلامت دندان و عملکرد آن پس از کامل شدن رشد و خارج شدن دندان از لثه‌ها ندارد. تنها عملکرد عصب دندان مربوط به درک احساس است و به این ترتیب فرد می‌تواند گرمی یا سردی را احساس نماید. به این ترتیب وجود یا عدم وجود یک عصب تأثیری بر عملکرد عادی دندان بیمار ندارد.

علیرغم اینکه تصور می شود عصب کشی دندان یه روش درمانی همراه با درد و ناراحتی می باشد، اما با روش های جدید می توان عصب کشی را برای بیماران تنها در یک جلسه ۴۵ دقیقه ای و بدون هیچگونه درد و ناراحتی انجام داد. در کلینیک دندانپزشکی رویال وان عصب کشی توسط دستگاه endopilot انجام می شود. با این روش، عصب کشی تنها یک جلسه زمان برده و بیمار متحمل درد و ناراحتی نمی شود.

لزوم انجام

هنگامی که بافت عصب یا پالپ دندان آسیب می‌بیند، این ناحیه از دندان تجزیه شده و باکتری‌ها شروع به تکثیر در ساقه پالپ می‌کنند. در این حالت باکتری‌ها و سایر عوامل ایجاد پوسیدگی می‌توانند باعث ایجاد آبسه یا عفونی شدن دندان شوند. در حالت عادی عفونت ایجاد شده در کانال ریشه یک دندان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیر برای فرد شود:

  • از دست دادن استخوان اطراف سر ریشه دندان
  • التهاب که ممکن است به سایر نقاط صورت، گردن، یا سر گسترش پیدا کند.
  • مشکلات مربوط به نفوذ آب به دندان. در این حالت یک سوراخ ممکن است در کنار دندان ایجاد شده و آب به داخل لثه‌ها نفوذ کند یا سوراخ در گونه ایجاد شده و آب را به داخل پوست بکشد.

برای جلوگیری از بروز این مشکلات و از دست رفتن دندان، دندانپزشک درمان عصب کشی را انجام می دهد.

نحوه و مراحل

در مرکز تخصصی دندانپزشکی رویال وان از جدیدترین دستگاه روز دنیا جهت معالجه ریشه دندان استفاده می‌گردد که دستگاه Endopilot ساخت کشور آلمان می‌باشد. با استفاده از قسمت روتاری هوشمند این دستگاه خالی کردن ریشه سریع، بدون درد و به طور کامل صورت می‌پذیرد. با استفاده از بخش Apex Finder این دستگاه طول کانال دندان به طور دقیق و کامپیوتری تامین گردیده و نیاز به رادیوگرافی‌های متعدد را کاهش می‌دهد. با بهره گیری از بخش Gun پرکردن ریشه مواد پرکننده ریشه به صورت گرم و آب شده به داخل کانال دندان تزریق شده که در نتیـــــجه ریشه دندان به صورت کامل و سه بعدی پر می‌گردد و هـــــیچگونه حباب یا فضای خالی باقی نمی‌گذارد. از مزایای دیگر این روش، پر شدن ریشه و کانال‌های فرعی دندان می‌باشد که در روش متــــداول این کانال‌های فرعی معالجه نشده باقی مانده و همین امر از مهم‌ترین عوامل شکست معالجات ریشه در آینده است.

عصب کشی یا درمان ریشه دندان از چند مرحله تشکیل شده است که امکان انجام آن‌ها با توجه به شرایط بیمار در یک جلسه درمانی نیز وجود دارد. این مراحل به شرح زیر هستند:

  • در مرحله پایانی عصب کشی دندان، یک روکش دندان معمولاً بر روی دندان کشیده می‌شود تا به این ترتیب بتوان ظاهر طبیعی و شکل عادی دندان را بازیابی کرد. در این حالت اگر دندان دچار شکستگی زیاد شده باشد، نیاز به استفاده از یک پست قبل از قرار دادن روکش بر روی دندان وجود خواهد داشت.
  • پس از برداشتن پالپ بیمار (پالپکتومی)، ساقه پالپ و کانال‌های ریشه تمیز می شوند، باز شده و شکل داده می‌شوند تا به این ترتیب بتوان آنها را برای پر کردن آماده کرد.
  • در ابتدا یک حفره در پشت، دندان­های جلوی دهان یا در عاج یک دندان آسیاب یا آسیاب کوچک (دندان­های قبل از آسیاب) ایجاد می‌شود.
  • در مرحله بعد ساقه پالپ و کانال ریشه به طور دائم پر می‌شود. در این مرحله یک ماده مومی شکل و چسبنده به نام گوتا پرچا در داخل هر یک از کانال‌های ریشه وارد شده و سپس روی آن با سیمان مخصوص دندان پزشکی پوشانده می‌شود. علاوه بر این ممکن است گاهی اوقات از یک فلز یا میله پلاستیکی در کانال ریشه برای حمایت ساختاری از دندان استفاده شود.

دندان شیری کودکان

دندان پزشک کودکان ممکن است عصب کشی دندان را هم برای دندان‌های شیری (اولیه) و هم برای  دندان‌های دائمی کودک انجام دهد. با وجودی که دندان‌های شیری با گذشت زمان می‌افتند، اما کودک به این دندان‌ها برای صحبت کردن، جویدن مناسب غذا، و رشد صحیح و مناسب دندان‌های دائمی و ایجاد فضای کافی برای دندان‌های دائمی نیاز دارد. به این ترتیب در صورتی که علائم آسیب دیدگی پالپ دندان در کودک ادامه داشته باشد، کودک شما نیاز به مراجعه به دندانپزشک برای بررسی مشکل خواهد داشت. این علائم به شرح زیر هستند:

  • التهاب و قرمز شدن نواحی اطراف دندان آسیب دیده
  • دندان درد شبانه
  • درد مداوم بدون وجود توضیح خاص
  • حساسیت به غذاهای گرم و سرد
  • لق شدن غیر عادی یا حرکت دندان آسیب دیده

دلایل درمان ریشه و عصب کشی دندان‌ شیری کودکان به شرح زیر هستند:

  • دندان‌های قبل از آسیاب (آسیاب کوچک) تحت فشار قرار گرفته و دردناک شوند.
  • در صورتی که دندان‌های شیری کشیده شود، دندان‌های دائمی ممکن است با عدم وجود فضای کافی برای رشد مواجه شوند
  • کوتاه شدن طول کمان دندان‌ها
  • دندان‌های مقابل ممکن است به شکل نامطلوب رشد کرده یا جلو آمدگی داشته باشند
  • دندان‌های باقیمانده برای پر کردن فضای خالی بین دندان‌ها از محل صحیح خود حرکت کنند.

در بارداری

معمولاً، عصب کشی دندان در طول دوره بارداری ایمن و بی خطر است. اغلب، زنان باردار نگران عکس برداری رادیولوژی در طول عصب کشی دندان یا پس از آن هستند. این موضوع در حالی است که در این کلینیک از عکس برداری RVG برای این کار استفاده می‌شود که هیچ خطری برای مادر و جنین به همراه ندارد. به این ترتیب با استفاده از روش جدید عصب کشی در این کلینیک نیاز به عکس برداری‌های مکرر از دندان‌ها وجود نخواهد داشت. علاوه بر این زنان باردار اغلب درباره داروهای مورد استفاده برای بی حس کردن دهان برای انجام درمان نیز نگران هستند، اما باید بیان کرد که استفاده از این داروها در اکثر مواقع برای مادران باردار بی خطر و ایمن است.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند عصب کشی دندان‌ها در طول دوره بارداری خطرناک است و تا حد امکان باید از انجام این کار خودداری شود. در حقیقت در این رابطه باید بیان کرد این تفکر اشتباه است و عصب کشی دندان با از بین بردن عفونت بدن مادر ممکن است به حفاظت از سلامت جنین در حال رشد کمک موثر کند.

نتایج

عصب کشی دندان یکی از روش‌های درمانی است که در اکثر مواقع موفقیت آمیز می‌باشد. به طور کلی نسبت موفقیت این روش درمانی بیش از ۹۵ درصد است. بسیاری از دندان‌هایی که با عصب کشی درمان می‌شوند می‌توانند برای تمام عمر دوام و ماندگاری داشته باشند.

علاوه بر این، به خاطر اینکه در مرحله پایانی عصب کشی دندان از یک ساختار ترمیمی همچون روکش یا عاج دندان استفاده می‌شود، امکان تشخیص انجام عصب کشی دندان توسط افرادی که دندان‌های درمان شده را مشاهده می‌کنند، معمولاً وجود نخواهد داشت.

عوارض

در روش‌های مرسوم عصب کشی دندان در مواردی که فضای داخل دندان به طور ناقص پر شود و یا عفونت بطور کامل خارج نشود، عصب کشی با عوارضی همچون درد، پوسیدگی و بازگشت مجدد عفونت پس از انجام درمان همراه خواهد بود. با استفاده از روش جدید در کلینیک دکتر بزرگ و دکتر محمدی نژاد فضای داخل دندان به صورت کامل از عفونت پاک شده و ریشه و کانال‌های فرعی دندان کاملا با مواد پر کننده، پر می‌شوند، در نتیجه معالجات با موفقیت کامل همراه هستند.

هزینه و قیمت

هزینه عصب کشی دندان به شدت مشکل و دندان آسیب دیده بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از این موضوع که طرح‌های بیمه درمانی هزینه‌های عصب کشی دندان را پوشش می­دهند، لازم است با شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه تماس گرفته شود.

درمان ریشه دندان برای حفظ دندان ضروری می باشد. روش های جدید عصب کشی امکان انجام آن را بدون درد و خونریزی میسر می­سازد. عصب کشی دندان در دندان درد کودکان مانع از این می شود که عوارضی همچون کم شدن فضا برای رشد دندان دائمی و… برای کودکان به وجود آید. دندان ترمیم شده معمولا برای تمام طول زندگی ماندگاری دارد.

برای آگاهی از هزینه عصب کشی دندان می توانید به کلینیک مراجعه کنید. مقدار هزینه پس از معاینه اولیه به اطلاع شما خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(http://www.royalone1.com/wp-content/uploads/2018/06/bg-1.jpg);background-size: cover;background-position: center center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 400px;}