کشیدن دندان عقل در درمان ارتودنسی

همانطور که می دانید ارتودنسی یکی از شاخه های علم دندانپزشکی است که تقریبا همه با ان آشنا هستند و می دانند این شیوه ی درمانی برای مرتب سازی دندان ها چه در فک بالا و چه در فک پائین است.

دندان هایی که به دلایل مختلف در محل مناسب خود قرار ندارند و باعث بروز مشکلات متعددی برای فرد مبتلا به این مسئله می شود.

متخصصان علم ارتودنسی با بهره گیری از دانش خود و استفاده از تجهیزات مدرن سعی در کسب بهترین شیوه ی درمان برای فرد بیمار دارند و طی بررسی های مختلف یک شیوه ی درمان خاص برای هر فرد در نظر می گیرند.

یکی از بررسی هایی که صورت می پذیرد وضعیت قرار گیری دندانی به نام دندان عقل است، دندانی که لازم است با آن بیشتر آشنا شویم تا ببینیم نقش آن در ارتودنسی چیست.

دندان عقل:

اکثر مردم به طور طبیعی دارای چهار دندان عقل هستند، اما حدود ۱۵-۲۰٪ از افراد حتی یکی از این چهار دندان هم رشد نمی‌کند. آنها آسیابی‌های سوم و آخر هستند که در قسمت انتهایی فک بالا و پایین قرار دارند و آخرین دندان‌هایی هستند که از لثه در می‌آیند. دندان های عقل معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بیست سالگی ظاهر می‌شوند و اغلب بدون مشکل خاصی در می‌آیند، اما گاهی اوقات، دندان عقل، فضای کافی برای رشد ندارد وبه اصطلاح گیر می‌کنند. در حقیقت یکی از دلایلی که به آنها دندان عقل می‌گویند این است: این دندان‌ها زمانی که شما بزرگتر و عاقل‌تر می‌شوید درمی‌آیند.

دندان عقل خوب یا بد؟

دندان عقلی که در یک فک بزرگ و جادار، رویش کاملی پیدا کرده و با توجه و دقت خاص از آن مراقبت‌ می‌شود، نه تنها نباید از دهان خارج شود، بلکه سرمایه دندانی خوبی خواهد بود.

دندان عقل سالم (غیرپوسیده و کامل) نیازی به کشیدن ندارد، دندان عقل در انتهای دهان رویش پیدا می‌کند، بنابراین احتمال تمیز کردن و رعایت بهداشت آن کمی دشوار خواهد بود اما اگر شرایط رویش یک دندان سالم را داشته باشد و افراد بتوانند بهداشت آن را به خوبی رعایت کنند توصیه به حفظ دندان عقل است.

لازم به ذکر است درهنگام پوسیدگی و اجبار برای کشیدن دندان ششم و هفتم، فرد می تواند از دندان عقل (اگر سالم باشد) خود به عنوان جایگزین استفاده کند.

با این وجود اگر این دندان دچار پوسیدگی شود و یا جایگاهی برای تجمع میکروب ها شود و یا برای رشد خود به دندان های دیگر فشار وارد نماید متخصص دندانپزشک رای به خروج این دندان یا با جراحی و یا کشیدن معمولی می دهد.

دندان عقل در ارتودنسی:

اما سوال اینجاست که دندان عقل نهفته و یا آشکار چه جایگاهی در درمان ارتودنسی دارد و آیا لزوما باید این دندان عاقل را از دهان خارج کرد؟

متخصص ارتودنسی شما در بررسی های اولیه و با کمک گرفتن از تصاویر رادیولوژی تشخیص می دهد که آیا ضرورتی برای کشیدن دندان عقل از دهان وجود دارد یا نه، گاهی شلوغی و ازدحام دندان ها به قدری زیاد است که متخصص ارتودنسی شما چاره ای جز خارج کردن دندان عقل از دهان شما ندارد.

متخصص ارتودنسی همیشه به دنبال نشانه ای برای کشیدن دندان عقل نهفته یا آشکار است زیرا خطر ابتلا به عفونت و پوسیدگی در اواسط و در طول مدت درمان ارتودنسی خارج از انتظار نیست.

نکته ی قابل تامل این است که تشخیص خارج شدن و یا ماندن دندان عقل بستگی به نوع درمان ارتودنسی شما دارد و پزشک معالج شما تنها کسی است که بعد از مشاهدات دقیق و موشکافانه در مورد این دندان تصمیم نهایی را می گیرد.

متخصصین ارتودنسی با بهره گیری از تجربه و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته این امکان را مهیا می کنند تا شما با خیالی آسوده طول درمان ارتودنسی خود را طی نمایید و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی به لبخندی دلنشین تر از قبل دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(http://www.royalone1.com/wp-content/uploads/2018/06/bg-1.jpg);background-size: cover;background-position: center center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 400px;}